Blog


Hvad er hurtig sagsbehandling?

juli 26th, 2009

Det er god forvaltningsskik, at sagsbehandlingen hos de offentlige myndigheder skal ske så hurtigt og smidigt som muligt. Men hvad er egentlig hurtig sagsbehandling?  I TV-avisen d. 23. juli 2009, var der et lille indslag om sagsbehandlingstider på de kommunale kontorer her i sommerperioden. En brødebetynget leder af en afdeling i Billund Kommune måtte beklage, at borgerne ikke havde fået svar på deres elektroniske henvendelser i mere end en uge. Grunden til det var, at der var sommerferie i afdelingen, og at man ikke havde fået sat et autosvar om den sag op i den elektroniske postkasse. Det ville man så overveje at gøre til næste år.

Men egentlig behøver de ikke at skamme sig så voldsomt i Billund, det står meget værre til andre steder. Selvom det næsten er tragikomisk, kan man ikke lade være med at trække på smilebåndet over denne sag, som Folketingets Ombudsmand har behandlet:

 

En miljøgodkendelse af et husdyrbrug på Vestfyn fik i november 2005 en nabo til at klage. Men der skulle gå næsten 3 år før myndighederne begyndte at se på sagen. Klagen lå først hos Skov- og Naturstyrelsen i 1 år og 1 måned uden at der skete noget i sagen. Den 1. januar 2007 overtog Miljøklagenævnet opgaven som klageinstans for kommunernes afgørelser på miljøområdet. Derefter gik der 1 år og 9 måneder, inden Miljøklagenævnet begyndte at behandle klagesagen.  ”En sag skal behandles inden for rimelig tid. Men der står ikke noget i lovgivningen om hvad det betyder. Der er dog ikke tvivl om at det overskrider det acceptable at naboen i denne sag måtte vente næsten 3 år før myndighederne begyndte at behandle klagen,” udtalte Ombudsmanden om sagen.

Alle vil gerne have deres sager behandlet så hurtigt som muligt, og det varierer selvfølgelig meget fra myndighed til myndighed og fra sagstype til sagstype. Derfor er det en god idé, hvis myndighederne helt overordnet fastsætter mål for sagsbehandlingstider, som er rimelige i relation til borgerne og realistiske i relation til de medarbejdere, det handler om. Med fastsatte mål ved medarbejderne, hvad der forventes af dem og borgerne, hvor lang tid de kan regne med, sagsbehandlingen tager. Men 3 år er altså trods alt for længe at vente.

Og mon ikke borgerne i Billund klarede at vente i en uges tid? Det er jo trods alt sommerferie.

2 Comments

  1. Hvis borgerne i Billund fik sagsbehandlet deres sager indenfor en uge, ville alle være glade. Det, der blev svaret på i TV-Avisen var, at borgerne fik et mail-svar om, at deres henvendelse var modtaget. Det har intet med sagsbehandlingstider at gøre. Jeg er i kontakt med mange borgere, som oplever at skulle vente 4-6 måneder for at få refunderet en lille bitte apoteksregning eller andre ting, som burde være form-sager. De ville alle klappe i hænderne over en sagsbehandling på en uge 😉

    Comment by Dorthe Holm-Sørensen — november 10, 2009 @ 1:04 pm

  2. Tak for kommentaren. Jeg beklager, hvis mit indlæg er uklart, og jeg er helt enig med dig i, at nogle af de små sager kunne man lige så godt behandle med det samme i stedet for at sende en bekræftelsesmail, og så lægge sagen hen i en bunke. Gad vide, om kommunerne også arbejder med borgerservicekonceptet på skriftlige henvendelser?

    Comment by Bente Hagelund — november 10, 2009 @ 1:43 pm

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.